fbpx

E-poodi maksevahendaja valimine: millele tähelepanu pöörata ja milliseid lahendusi eelistada?

07.10.2024

Veebikaupluse jaoks sobiva maksevahendaja leidmine on keeruline ülesanne – valikuvõimalused on mitmekesised ning erinevused vahendustasudes, tehnoloogilises integratsioonis ja lepingulistes tingimustes võivad olla märkimisväärsed. Tarkvaraarendusfirma Opuse tegevjuht Margus Eha selgitab, kuidas selles rägastikus orienteeruda.

Veebikaupluse jaoks sobiva maksevahendaja leidmine on keeruline ülesanne – valikuvõimalused on mitmekesised ning erinevused vahendustasudes, tehnoloogilises integratsioonis ja lepingulistes tingimustes võivad olla märkimisväärsed. Tarkvaraarendusfirma Opuse tegevjuht Margus Eha selgitab, kuidas selles rägastikus orienteeruda.

Eha sõnul on kõige olulisem maksevahendaja usaldusväärsus, sest tundmatu lahenduse kasutamine võib kliendid eemale peletada.

“Siin tasub kindlasti vaadata, kuidas makselahendus lõpuks kliendi vaates töötab,” selgitas ta. “Näiteks suunavad mõned välismaised vahendajad e-poe kliendid maksma kolmandasse veebivaatesse. See võib aga kliendi ära ehmatada ja ta jätab ostu katki.”

Seejuures tuleb ka hinnata, kas maksevahendaja äri on jätkusuutlik. “Kui pakutakse liiga soodsat hinda, siis võiks endalt küsida, et kust madal hind tuleb. Tasuta lõunaid pole olemas ja see tuleb alati millegi arvelt,” rääkis Eha.

Pane plaan enne paika

Viimasel ajal on näiteks meediast jooksnud läbi mitu artiklit sellest, kuidas Leedu maksevahendaja Kevin on muutunud maksejõuetuks. Eha sõnul tulid probleemid Keviniga paljude kaupmeeste jaoks ootamatult ja avastati end olukorrast, kus kasutati teenust, mille puhul valitseb reaalne risk, et see ühel hetkel kaduda võib.

“See näitab selgelt, et tagavaraplaan tuleks paika panna juba e-poe arendusfaasis. Igal e-poel võiks olla käigus või vähemalt tagavaras kokku vähemalt kaks makselahendust,” soovitas ta.

Vastupidiselt levinud arvamusele ei pruugi mitme maksevahendaja integreerimine olla kohe mitu korda kallim. Kuna enamik makseplatvorme lepingutasu ei küsi ja kasumit teenitakse ostudepõhise tehingutasu pealt, siis võib see tähendada lisainvesteeringut ainult ühekordse arenduskulu näol.

“Kui veebipoel on integreeritud ja testitud näiteks kaks maksevahendajat, siis kogenud arendaja jaoks on tagavaravariandi töölepanek mõne tunni töö,” tõi Eha välja.

Kui aga vahendajaga midagi juhtub ja tagavaravarianti varem e-poodi integreeritud pole, siis võib uue lahenduse üles seadmine võtta oluliselt kauem. “Keerulisemate erilahenduste ja suurte e-poodide puhul tähendab teisele vahendajale üle minemine vähemalt nädalast ajakulu. Lepingute läbi rääkimine, arendus, testimine – see pole kindlasti ühe päevaga tehtav,” sõnas Opuse juht. “E-poele tähendab see aga märgatavat käibelangust, kuna klient ei saa samal ajal maksta.”

Loe lepingud läbi

Kui veebikaupmehele on oluline uue makselahenduse tööle saamise kiirus, siis tehniliste nüansside kõrval peab arvestama ajaga, mis kulub maksevahendajatega lepingute sõlmimisele. Suurema ajakuluga on Eha kinnitusel tavaliselt lepingud, mis sisaldavad endas krediitkaardimaksete võimalust, sest siis peab tavaliselt esitama välismaistele vahendajatele suures koguses lisaandmeid.

Eha sõnul peaks veebikaupmees lisaks lepingutingimustele hindama veel vahendustasude suurust, toodete tagastamise eest tasumise süsteemi ning platvormi halduse ja muutmise lihtsust. “See moodustab suure osa e-poe igapäevatööst ja isegi väikesed erinevused võivad lõpuks väga suureks kasvada,” ütles ta.

Kui nii-öelda valmis karbilahendusi valida ei soovi, on Eesti veebikauplustes on endiselt populaarsed ka käsitööna integreeritud pangalingid. Eha tõi pangalinkide plussidena välja väiksema halduskulu ja lepingud, mis sõlmitakse üldjuhul pikaks ajaks.

“Nii ei pea riskima sellega, et maksevahendaja ootamatult päevapealt hindu tõstab,” sõnas ta. Samas võtab pangalinkide arendus ja integreerimine võrreldes kõik-ühes lahendustega võrreldes kauem aega ja esialgne investeering on samuti arenduskulude näol suurem.

Olenemata sellest, mis makselahendaja lõpuks valida, on Opuse juhi sõnul kokkuvõttes tegemist klassikalise riskihaldusega. “Kui sinu ettevõtte põhiäri on veebis või moodustab käibest suure osa, siis seda olulisem on tagavaraplaanide olemasolu,” lõpetas ta.

Võta ühendust

Me soovime katta kõik Sinu veebiarenduse vajadused, et saaksid keskenduda oma ettevõtte ehitamisele ja kasvatamisele.

Margus Eha

CEO, Business Development